Posted in "Genius loci"

Genius Loci

“Den historiske utviklingen endrer stedene, men visse trekk har varighet. Det er dette “vesen” (Genius Loci) kvalitativ stedsanalyse søker å forstå ved å gripe fatt i det som kjennetegner stedets identitet (“stedet selv”).Landskapet har en grunnidentitet som fysisk stedsforming må innordne seg i” (Søgne Kunstlag og Kultursenteret Søgne Gamle Prestegård, 2001).

This slideshow requires JavaScript.

Da vi fikk denne oppgaven ble det fort klart at jeg ville velge et sted hjemme i Asker, ettersom jeg ikke har fått noe særlig tilknytting til Sogndal enda. Naturen har alltid vært min største inspirasjonskilde, så jeg ville velge et sted der naturen dominerte omgivelsene. En av de første tankene som slo meg var Drengsrudvanna, og det var det jeg tilslutt endte opp med. Dette er et område som jeg har tilbrakt mye tid. Da jeg gikk på ungdomskolen gikk eller syklet jeg forbi dette vannet hver dag, og ofte stoppet jeg og tok meg en tenkepause.

Ettersom oppgaven måtte gjøres da jeg var hjemme, måtte jeg forholde meg til de værforholdene som var de dagene jeg var der. Selv hadde jeg veldig lyst til å ta bilder i regnet siden stemningen endrer seg helt da, men det regnet ikke i perioden. Når jeg tok bilder holdt jeg på i 1-2 timer hver gang, ettersom jeg ble så oppslukt at tiden bare fløy av gårde. Ved å bruke så lang tid fikk jeg også nye ideer mens jeg jobbet. Første gang jeg var borte å tok bilder var det fortsatt is på vannet, og overskyet. Jeg brukte denne gangen til å utforske området grundigere, og på å prøve ut ulike teknikker med kameraet. Andre gang bestemte jeg meg for å dra senere på dagen, siden jeg ville ha noen kvelds bilder. Uheldigvis hadde jeg planlagt litt dårlig, siden det fort ble mørkt. Dette førte til at bildene ikke ble noe gode, men en bomtur må man regne med. Siste gang jeg tok bilder dro jeg bort under solnedgangen, og da hadde isen smeltet. Lyset var perfekt plassert, og været var strålende. Bildene ble kjempebra, ettersom jeg også kunne bruke erfaringene fra de andre turene.

Da jeg var ferdig med å ta bilder, begynte sorteringen. Dette var en vanskelig prosess siden jeg hadde over 500 bilder, men litt etter litt fikk jeg kuttet ned til det var 12 bilder igjen. Jeg bestemte meg for å redigere bildene, slik at jeg kunne fremme det “poetiske” enda mer. Etter noen timer med redigering, bestemte jeg meg for å kutte ut tre bilder til. Tittel på bildene var noe av det siste jeg jobbet med, og det var vanskelig. Tittelen måtte samsvare med stemningen jeg ville få fram, og det var derfor vanskelig å få titlene til å bli “poetiske” nok.

Dette har vært et veldig spennende og interessant prosjekt, som jeg gjerne kan tenke meg å gjøre med elever senere. Å se et sted med et poetisk syn, kan være krevende ettersom du ikke helt vet hva du er på jakt etter. Det tar tid å komme på gode ideer, men det er verdt det til slutt. Prosjektet har også vært svært personlig, ettersom stedet vekker det sentimentale i meg.

Litteraturliste:
– Søgne Kunstlag og Kultursenteret Søgne Gamle Prestegård.(2001). Om Genius Loci. Hentet fra http://www.geniusloci.no/geniuslociom.htm. (03.05.2017).

Leave a comment